Jakie są najczęstsze pytania dotyczące bycia ubezpieczonym? Być może zadawałeś sobie właśnie te same pytania. Jeśli tak, to ten wpis jest właśnie dla Ciebie! Odpowiemy szczegółowo na wszystkie Twoje pytania związane z ubezpieczeniem w NFZ.
Narodowy Fundusz Zdrowia to program opieki zdrowotnej, który zapewnia tanie ubezpieczenie medyczne każdemu, kto nie jest uprawniony do żadnego innego rodzaju ubezpieczenia.
Narodowy Fundusz Zdrowia ma obowiązek odpowiadać za opiekę zdrowotną i usługi medyczne wszystkich obywateli mieszkających w Polsce. Obejmuje on również ubezpieczenie zdrowotne, które obejmuje całą rodzinę (dzieci, współmałżonka lub rodziców). Osoby, które posiadają zezwolenie na pobyt stały - obywatelstwo polskie, mogą ubiegać się o tego typu ubezpieczenie pod pewnymi warunkami.
Jak sprawdzić, czy jestem ubezpieczony w NFZ?
Jak złożyć wniosek o ubezpieczenie zdrowotne w Narodowym Funduszu Zdrowia (NFZ) online lub offline i jakie są wymagania, aby zakwalifikować się do tej usługi?
Możesz sprawdzić, czy jesteś ubezpieczony w Narodowym Funduszu Zdrowia, wchodząc na ich stronę internetową i wprowadzając swoje dane osobowe.
Możesz również sprawdzić, kontaktując się bezpośrednio z NFZ.
Możesz również udać się do lokalnego szpitala i poprosić o przejrzenie dokumentacji.
W przychodni lub szpitalu musisz sprawdzić, czy masz odpowiednie ubezpieczenie. Jeśli tak, potrzebny będzie Twój PESEL i dowód osobisty, a następnie potwierdzenie go w systemie eWUŚ.
Jak sprawdzić eWUŚ przez Internet?
Status swojego ubezpieczenia możesz sprawdzić także w domu, zakładając konto na stronie pacjent.gov.pl (Internetowe Konto Pacjenta - IKP). W każdej chwili możesz zadzwonić do eWUŚ i poprosić o poradę, co dalej z Twoim ubezpieczeniem, jeśli jest ono nieprawidłowe lub jeśli wydarzy się coś, np. zmiana pracy lub zawarcie związku małżeńskiego, co może mieć wpływ na to, czy jesteś ubezpieczony, czy nie.
Kto jest objęty ubezpieczeniem rodzinnym?
Wiele osób objętych jest ubezpieczeniem rodzinnym. Osoba może być objęta ubezpieczeniem rodzinnym za pośrednictwem małżonka, rodzica, przybranego rodzica, rodzeństwa lub dziecka. Oznacza to, że jeśli masz współmałżonka i dzieci, oni również będą objęci Twoim ubezpieczeniem zdrowotnym, nawet jeśli nie pracują.
Kiedy zaczyna się i jak długo trwa moje ubezpieczenie w NFZ?
NFZ zatwierdzi twój wniosek tylko wtedy, gdy udowodnisz, że się kwalifikujesz. Masz trzy możliwości:
- przedstawienie dokumentu potwierdzającego Twoje prawo do świadczeń,
- złożenie pisemnych oświadczeń o uprawnieniu wszystkich ubiegających się o świadczenia zdrowotne, w tym dzieci, które są członkami w ubezpieczonej rodzinie i zgłoszone jako takie przez ich rodzica(ów) lub opiekuna prawnego;
- sprawdzenie, jakie rodzaje pokrycia są dostępne z innych źródeł, takich jak prywatne firmy lub plany ubezpieczeniowe sponsorowane przez pracodawcę.
W przypadku kiedy dziecko do 18 roku życia jest członkiem rodziny osoby, która nie posiada ubezpieczenia zdrowotnego w NFZ, za jego leczenie zapłaci budżet państwa - jedynie w przypadku, kiedy dziecko posiada obywatelstwo polskie.
Kto jest członkiem rodziny osoby ubezpieczonej?
- Członkami rodziny są rodzice i dziadkowie jeśli sami nie posiadają ubezpieczenia zdrowotnego.
- małżonkowie
- dzieci, wnuki do 26 roku życia jeżeli się kształcą
Kto może zgłosić Cię do ubezpieczenia?
Twoi rodzice lub opiekunowie prawni lub szkoła, szkoła wyższa lub jednostka która prowadzi studia doktoranckie
Po potwierdzeniu tożsamości numer PESEL zostaje wprowadzony do systemu eWUŚ NFZ
System eWUŚ na podstawie danych wyświetla następujące informacje:
Zielony ekran - NFZ potwierdza w danym dniu prawo pacjenta do świadczeń opieki zdrowotnej NFZ.
Czerwony ekran. Czerwony ekran to informacja, że NFZ w danym dniu nie potwierdza Twoich uprawnień do uzyskania świadczeń opieki zdrowotnej NFZ.
Co robić jeśli eWUŚ jest na czerwono?
Jeżeli NFZ nie potwierdził twoich uprawnień, a wiesz, że masz do nich pełne prawo, możesz je potwierdzić poprzez przedstawienie dokumentu potwierdzającego prawo do świadczeń lub złożenie pisemnego oświadczenie o przysługującym mu prawie do świadczeń oraz okazanie dokumentu tożsamości tj. dowód osobisty, paszport, prawo jazdy lub legitymacji szkolnej w przypadku osoby do 18 roku życia.